Manager Financieel & Business Advies (F&BA)

Heerhugowaard | HBO, WO | 36 uur per week
€5.697 - €8.095 (Schaal 13)

Ben jij een daadkrachtige en verbindende leidinggevende met hart voor je mensen en een scherp oog voor planning, control en financieel inzicht? Dan is dit jouw functie!

Dit ga je doen

Door klimaatverandering wordt waterbeheer steeds complexer. Tegelijkertijd vragen maatschappelijke ontwikkelingen om een open dialoog en nauwere samenwerking met onze partners en belanghebbenden. De wateropgaven zijn enorm en er staan grote investeringen op stapel en dat vraagt om heldere financiële sturing en betrouwbare inzichten. 

Als manager Financieel & Business Advies (F&BA) speel jij hierin een sleutelrol. Jij zorgt voor duidelijke P&C-producten, continu inzicht in de financiële positie en transparante rapportages over risico’s en beheersing. Daarmee lever je een directe bijdrage aan een toekomstbestendig Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). 

Je geeft leiding aan een hecht team van 20 professionals: financieel beleidsadviseurs, business controllers, medewerkers verbijzonderde interne controle en een adviseur waterschapsbelastingen. Vanuit hun eigen expertise werken zij intensief samen aan één doel: financieel inzicht en sturing versterken binnen de hele organisatie. 

Samen met het afdelingshoofd FCB draag je zorg voor een zorgvuldig ambtelijk en bestuurlijk besluitvormingsproces rondom de P&C-producten en bied je de portefeuillehouder Financiën daarbij de juiste ondersteuning. 

Jouw opdracht? Het financieel bewustzijn binnen HHNK verder vergroten en de financiële slagkracht versterken. Dat doe je met behulp van een nieuwe corporate performance management (CPM) applicatie en recent ontwikkelde managementtrainingen. Je zorgt voor actuele financiële overzichten die voorspelbaarheid en wendbaarheid vergroten. Ook versterk je de interne beheersing en het risicomanagement door functies binnen het drie lijnen model scherper te positioneren in nauwe samenwerking met Concern control. 

Daarnaast investeer je in de verdere professionalisering en ontwikkeling van jouw medewerkers, zodat zij hun rol optimaal kunnen vervullen in een organisatie die continu in beweging is. 

Het cluster F&BA vormt samen met de clusters Financiële Administratie en Belastingen de afdeling Financiën, Control en Belastingen (FCB). Als manager F&BA maak jij deel uit van het MT FCB en lever je een belangrijke bijdrage aan de koers en ontwikkeling van de afdeling als geheel. 

Jouw taken en verantwoordelijkheden

  • Geef je leiding aan een team van 20 professionals en stimuleer je hun groei en ontwikkeling. 
  • Zorg je voor focus en balans in mensen, middelen en werkpakketten, met heldere prioriteiten. 
  • Ontwikkel je een proactieve, integrale adviesfunctie richting directie en bestuur. 
  • Volg je ontwikkelingen binnen én buiten de organisatie op de voet en onderhoud je relevante netwerken. 
  • Draag je bij aan beleid, innovatie en de strategische koers van de afdeling Financiën, Control en Belastingen (FCB). 
  • Ben je verantwoordelijk voor de organisatorische, inhoudelijke en financiële aansturing van jouw cluster. 
  • Vertaal je strategische doelen naar een duidelijke koers en haalbare, inspirerende resultaten. 
  • Ondersteun en adviseer je jouw team bij complexe, politiek-bestuurlijke vraagstukken en treed je op als stevige sparringpartner. 

Dit neem jij mee

De rol van manager Financieel & Business Advies (F&BA) is van strategisch belang voor HHNK. We zoeken een coachende leider met visie die structuur en richting brengt, helder adviseert richting bestuur en directie, en verbinding weet te creëren binnen én buiten het team. 

Je hebt lef en combineert zakelijke scherpte met mensgerichte aandacht. Je stimuleert eigenaarschap en samenwerking, beweegt soepel tussen verschillende niveaus en belangen en brengt positieve energie en een overstijgende blik. Zo verbind je financiën met strategie, versterk je de bedrijfsvoering en borg je continuïteit én kwaliteit van de financiële functie. 

Je bent een resultaatgerichte en communicatief sterke leider met oog voor zowel het geheel als de details. Je creëert een werkomgeving waarin professionals eigenaarschap tonen, verantwoordelijkheid nemen en met vertrouwen hun rol pakken. 

Je beschikt over een HBO+/WO-werk- en denkniveau en een afgeronde opleiding in financiële richting zoals accountancy, controlling of bedrijfseconomie. Je hebt aantoonbare ervaring met complexe bestuurlijke en financiële processen, evenals met P&C-processen, interne beheersing en risicomanagement. 

Daarnaast neem je een proactieve houding, politiek-bestuurlijke sensitiviteit en overtuigingskracht mee. Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en communiceert helder en verbindend. Een afgeronde RA-, RC- of CPC-opleiding geldt als een pre.  

Jouw kwaliteiten: 

  • Strategisch vermogen – Je overziet de grote lijnen, maakt doordachte keuzes en geeft richting aan de organisatie. 
  • Sturend vermogen – Je stelt heldere kaders en bewaakt de focus op resultaat. 
  • Sterke netwerkkwaliteiten – Je legt moeiteloos verbindingen, zowel binnen als buiten de organisatie. 
  • Organisatiesensitiviteit – Je hebt een goed gevoel voor verschillende belangen en weet hiermee om te gaan. 
  • Betrouwbaarheid – Je doet wat je zegt en zegt wat je doet. 
  • Flexibiliteit, humor en probleemoplossend vermogen – Je schakelt soepel, blijft positief en vindt altijd een weg vooruit.

Sollicitatiegesprekken vinden plaats op: Eerste gespreksronde op 14 januari en tweede gespreksronde op 20 januari 2026

Wie zijn wij?

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) zorgt voor veilig, schoon en voldoende water voor 1,2 miljoen mensen in Noord-Holland. Dagelijks werken 1000 gedreven medewerkers samen aan de bescherming van het land en de kwaliteit van ons oppervlaktewater. Dat doen we met dijken, slimme sluizen en duurzame rioolwaterzuiveringen. Bij een (dreigende) watercrisis pakt de crisisbeheersingsorganisatie de regie. Kwaliteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid staan hoog in het vaandel bij ons ambitieuze, creatieve en innovatieve waterschap. 

Dit krijg jij van ons

  • Een salaris van €5.697 - €8.095 (Schaal 13), op basis van een fulltime dienstverband van 36 uur (cao voor Waterschappen). Dit is een bruto maand salaris. De hoogte van je salaris is afhankelijk van jouw kennis en ervaring.
  • Een werkweek van 36 uur per week per week waarin je flexibel bent hoe je die inricht.

Procedure

  • Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. Delen wel!
  • Een screening en/ of assessment kan onderdeel uitmaken van het sollicitatieproces.
  • Voor alle functies binnen onze organisatie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vereist.
  • Sluitingsdatum: 6 januari 2026.

Meer over deze vacature? 

Neem contact op met:
Annemieke Doornbosch
Corporate Recruiter
072-582 87 87